När andra människor tänker på dig finns det ofta någon typ av association eller inriktning inblandad. Enligt modellen Mind Space (se boken Managing Brand Me av Tomas Gad och Anette Rosencreutz) finns fyra dimensioner på den plats du tar i andra människors tanke. I grova drag tolkar jag de fyra dimensionerna såhär:
Funktionell dimension: Den praktiska nytta du gör för andra
Social dimension: Din förmåga att relatera till andra
Inspirerande dimension: Din förmåga att inspirera och vara inspirerad
Ideologisk dimension: Ditt sätt att bidra till högre och ideologiska syften utanför din närmaste krets
Du kan läsa mer om de olika dimensionerna i boken.
Låt oss säga att du uppfattas vara en duktig controller, vilket ger dig en stark funktionell dimension. Du upplevs dock inte vara särskilt social eller inspirerande. Andra känner inte heller till att du har ett ideologiskt intresse i någon form. Det är bara den funktionella dimensionen som är stark. Om du då slutar ditt arbete som controller, dröjer det inte länge innan man slutar att tänka på dig. Det finns ingen krok kvar för andra människors tanke, helt enkelt.
Lärdomen är att vi behöver förmå andra människor att tänka på oss utifrån flera dimensioner, för att vi ska bli påtänkta och ihågkomna i många sammanhang och över en längre tid.
Hur tror du att andra människor tänker på dig? Är du stark inom flera dimensioner eller skulle du tjäna på att göra en förändring och stärka någon dimension? Fråga gärna några människor som du har förtroende för.
Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här eller i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar