torsdag 5 april 2012

Nr 5. För vem?


För vems skull bygger du ditt personliga varumärke? Det kanske bara är en egotrippad egotripp?

Nejdå. Det är mycket bättre än så.

Du själv blir stadigare i dina åsikter och beslut. Du stärker troligen både självkänsla och självförtroende. Du blir mer engagerad och effektiv. Du får roligare och trivs bättre med din tillvaro. Du får ett bättre bemötande från omgivningen. Bara en sån sak.

Människor i din omgivning upplever att det är lättare att relatera till dig. Man vet vad du står för och vad du går för. Du blir en slags garanti för dig själv. Dessutom hjälper du till att bygga personliga varumärken för andra, bara genom att finnas i deras närhet.

Din arbetsgivare kan också räkna in några fina fördelar. Du blir mer motiverad och engagerad i ditt arbete och genererar mervärde för organisationen. Du blir troligen en bättre representant för företaget i kontakten med kunder. Du blir tydligare för andra, vilket förenklar samarbetet med både kollegor och kunder. Skulle du möjligen upptäcka att du vill byta jobb när du får mer klarhet över dina egna värderingar och mål, så kan det bli en positiv förändring både för dig och din arbetsgivare.

En och annan kan bli lite skrämd av dina steg framåt. Hantera det ödmjukt och inse att utveckling kräver viss friktion.

”När någon säger att du har förändrats, så kan det betyda att du bara har slutat att leva det liv som dom vill.”