onsdag 1 september 2010

Landmärken

Vissa byggnader fungerar som landmärken och ett slags utropstecken där dom står. Stolta, sköra, vackra, sneda, smäckra, fula, konstnärliga... Byggnaderna blir signaler som utmärker en plats och ger platsen karaktär. Operahuset i Sydney - konstnärligt. Lutande tornet i Pisa - snett. Konserthuset i Stockholm - stolt. Ekerö kyrka - smäcker.

Som personer är vi också en sorts landmärken. Folk ser oss i stunden och bildar sig en ögonblicksbild av oss. Vi påverkar platsen där vi står och platsen påverkar oss.

Välj dina platser, åtminstone där folk ser dig. Om du väljer att befinna dig på platser som stärker dina värderingar och kärnvärden, kan du bygga ditt varumärke snabbare.

tisdag 31 augusti 2010

Inifrån

Det är svårt att bygga ett varumärke på ytan. Du kan lyckas kortsiktigt, men aldrig långsiktigt. Det gäller både ditt personliga varumärke och företagets. Du måste börja inifrån och närma dig ytan med ödmjukhet.

Värderingar och mål måste finnas på plats. Sen kan du förmedla det via alla dina kommunikationskanaler och bygga en image som stämmer med din insida.

Det är inte alltid lätt. Det är nästan alltid kul.

måndag 30 augusti 2010

Aktiva och passiva

Det finns aktiva och passiva dofter bland växter, har jag lärt mig. Såna man måste nudda och såna som doftar ändå.

Då tänker jag på aktiva och passiva människor. Såna som har egen drivkraft och såna som behöver en extra touch för att bjuda på sig. Ibland är det dom passiva som är intressantast. Det kan finnas gömda guldkorn som man bara får chans att se om man ägnar dom lite intresse och tid.

Visst är dom aktiva enklast att umgås med, men det kan vara bland dom passiva som det bästa gömmer sig.

Passiv doft, vackert innehåll.

söndag 29 augusti 2010

Sveriges mjukaste butik

Har du sett att Hemtex tar nya grepp? Ny logotype, ny tagline, nytt uttryck, ny verksamhetsbeskrivning. En ansats att ompositionera varumärket, helt enkelt.

På hemsidan finns en rätt schysst film som illustrerar en del av förändringen. Frågan är om förändringen är tillräckligt nytänkande och intressant för att företaget ska kunna ta nya tag.

Jag tycker att Hemtex ska byta namn. Visst, det signalerar tydligt vad verksamheten handlar om. Ändå doftar det 70-tal på något sätt. Lite tråkigt. Sittdynor, löpare, gardinkappor, grytlappar... Trolla med gardiner, Frottéskolan... Nej, så synd. Det når inte fram till mig. Jag saknar Ernst. Han skulle kunna trolla med hela konceptet och skapa värsta bästa butiken. "Hjärta, hjärna, i nån skön förening där."

I denna hemmafixarnas tid borde det finnas en mycket större våg att rida på än den Hemtex har valt i sin ompositionering. Hoppas att målgruppen tycker annorlunda, är tillräckligt köpstark och hjälper företaget mot nya höjder.

Hemtex

Foto: Hemtex, Gardinkappa Glans