fredag 1 juni 2012

Vi bryr oss.













Igår checkade jag in på Bromma för första gången på länge och hade glömt hur lätt det är. 30 sek incheckning, 3 min säkerhetskontroll. Jag gillar sånt.

Det var lika enkelt på hemvägen från Malmö. Snabbt, vänligt, effektivt, personligt.

Annonsen på flygplansstolen framför mig handlade om Malmö Aviation. "Vi bryr oss" säger dom som payoff för sitt varumärke. Det där är en typisk varumärkesfloskel. Eller skulle kunna vara. För i det här fallet kunde jag bara hålla med.

Mitt intryck av Malmö Aviation är nämligen att dom bryr sig. Vänliga och personliga människor som verkar gilla sina jobb och verkligen menar "Trevlig resa!" när dom säger "Trevlig resa!". Snabb service som visar att dom förstår att jag har roligare saker att pyssla med än att stå i långa och byråkratiska köer. På nedresan var det en kvinnlig pilot - premiär för mig. Även den detaljen kändes personlig och framåttänkande, eftersom pilot annars verkar vara ett typiskt manligt yrke.

Killen bredvid mig var ordentligt flygrädd, så vi pratade länge om vad som gör honom lugn och inte lugn på resan. Alla detaljer spelar roll för honom.

Service och kundorientering är nycklar till framgångsrikt varumärkesarbete. Våra kunder är människor. Människor vill ha det bra. Om vi bryr oss om dom, så mår dom bättre och bryr sig om oss tillbaka.

Idag bryr jag mig om Malmö Aviation.


Nr 13. Dina kärnvärden.

Dina kärnvärden är det allra viktigaste i ditt personliga varumärke. Det handlar om några värdeord som du bestämmer dig för ska genomsyra allt du gör och allt du säger. 3 - 4 räcker. Fler orkar du inte hålla levande.

Du behöver välja kärnvärden som redan känns genuina för dig och samtidigt ger dig energi. Försök att välja en unik och dynamisk kombination av kärnvärden. Det blir t ex lite blekt att både vara Snäll, Vänlig och Omtänksam. Hellre Snäll, Trendig och Lekfull eller Omtänksam, Seriös och Inspirerande. Är du snäll, så har man förstått att du är snäll. Du behöver inte överdriva det i form av kärnvärden i olika varianter. Däremot behöver du tagga till dig med andra kärnvärden som ger en kontrast till det snälla.

När du har hittat dina kärnvärden - vilket borde ta dig några dygns tankearbete - och känner att dom beskriver det viktigaste och mest genuina i det intryck du vill ge omgivningen, så behöver du ha dom med dig i allt du gör och allt du säger. Väljer du att stå för Trendighet, så kan du inte utstråla Traditionalism då och då. Du behöver vara konsekvent för både din egen och omgivningens skull.

Som en liten idébank kommer här ett gäng kärnvärden som kanske sätter fart på din egen fantasi:

Ansvar   Bemötande   Charm   Dramatik   Dynamik   Effektivitet   Energi   Engagemang   Glädje   Hjälpsamhet   Inspiration   Kreativitet   Lekfullhet   Lyhördhet   Mod   Naturlighet   Passion   Perfektion   Stil   Säkerhet   Tradition   Uthållighet   Uppriktighet   Ödmjukhet

Om du glömmer allt annat i den här varumärkesresan, så skulle jag önska att du ändå minns dina kärnvärden. Dom gör dig stadigare och hjälper dig att ta rejäla kliv framåt.

Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här eller i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook