fredag 4 december 2015

Nr 115. Har du koll på dig själv?

När jag håller utbildningar om personliga varumärken och kommer in på området sociala medier, brukar jag fråga deltagarna om de vet hur de själva framställs på nätet. Svaret skiftar. Några kan inte tänka sig att googla sitt eget namn, av olika anledningar. För andra är det en självklarhet. Hur gör du?

Mitt råd är att du då och då gör en sökning på ditt namn. Det behöver inte kännas självfixerat. Istället har du glädje av att veta vilken information jag och andra kan hitta om dig. Tycker du att informationen är representativ för det du står för? Finns det något du vill komplettera med eller justera, för att vi andra ska få en mer korrekt bild av vem du är och vad du står för? Du kan påverka via egna inlägg och genom att be andra förmedla information om dig på olika sätt.

Om du har ett vanligt förekommande namn kan det hända att du försvinner i mängden. Då kan kompletterande information, såsom arbetsplats, hemort och intressen förenkla sökningen som når fram till just dig. Har du ett ovanligt namn, så blir du mer synlig och kan tjäna på att vara uppmärksam på allt som nämns om dig, eftersom det påverkar din image.

Gör en snabbsökning på dig själv just nu? Hittar du något spännande?

Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag, Hoi Förlag.