fredag 14 oktober 2016

Nr 127. Vad skapar du?

Skapar? Ja, skapar. Du är säkert mer skapande än du tror. Allt som kommer ur dina händer och som uppstår i din kontakt med andra människor är en form av skapande - mer eller mindre innovativt, men alltid ett skapande. Och allt du skapar blir en del i din profilering mot omgivningen. Det bidrar till att bygga och stärka din image.

När du skriver ett mail har det betydelse vilket språkbruk du har och vilken tonalitet du använder, vilka hälsnings- och avslutsfraser du väljer och hur du presenterar dig själv som avsändare. När du skriver en projektplan eller en företagsrapport ger du signaler via din struktur, ditt språk, dina lösningar och förslag. När du möter kunder skapar du i ditt sätt att hälsa, kommunicera och möta kundens behov. När du bloggar eller gör inlägg i sociala medier ger du signaler om vem du är, inte bara via ditt budskap utan också via ditt sätt att skriva. När du bygger, renoverar och inreder ditt hem blir din teknik, dina färg-, material- och mönsterval signaler om vem du är.

I alla kreativa processer - när du målar tavlor, snickrar fågelholkar, bakar surdegsbröd, spelar saxofon, skriver dikter, sminkar dig, skriver artiklar och böcker, sjunger i rockbandet, håller tal, bygger vindskydd - så profilerar du dig via ditt skapande.

Utstrålar du det du vill i ditt skapande? Finns dina kärnvärden med som en kompass? Ju tydligare och mer konsekvent du är i din profilering, desto tydligare och trovärdigare blir du för omgivningen.

Glad skaparhelg!

Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag.

Milkyway Moment, akryl på bomullsduk - en del i mitt skapande.