Steve Jobs
När du sätter mål behöver du vara uppmärksam på om det är omgivningens förväntningar eller dina egna mål och drömmar som du leker med. Det är lätt att luras. Se till att du sätter mål som hjälper dig framåt på din egen resa. Då kommer du också att få utrymme att bli mer generös mot andra människor, inte bara dina närmaste.
Det finns en variant av SMART-modellen som är lite roligare än den andra. Den säger att ett mål ska vara
S=Spännande
M=Meningsfullt
A=Annorlunda
R=Roligt
T=Tufft
Om man kombinerar modellen från förra veckan med den här, så har man fått med det mesta. Det blir specifikt, tidsbestämt och samtidigt roligt och utmanande.
Här gillar jag särskilt T=Tufft. Ett mål som inte utmanar dig är för lätt. Du har antagligen uppnått samma eller liknande mål tidigare. Tänk större. Du behöver spränga gränser och sätta mål som utmanar dig om du ska utvecklas.
Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här eller i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook.