Det är ännu långt till jul, men tiden går fort. Vill du förgylla tomtens jobb med en glad julklappstavla till dig själv eller någon du gillar? Läs mer nedan och beställ gärna i god tid innan du behöver tavlan.
tisdag 27 oktober 2015
Nr 114. Är du någon annan?
Låt oss säga att vi möts första gången i sociala medier. Jag läser ett inlägg eller en artikel du skrivit om ett ämne som intresserar mig, ser att du är vän med någon av mina vänner eller blir kontaktad av dig för ett uppdrag. Trevligt.
Kommer jag att känna igen dig om vi sedan ses i verkliga livet?
I sociala medier kan du måla upp en fiktiv bild av den du är. Några gör det som ett alter ego, där det finns goda möjligheter att fantisera, överdriva och testa andra personlighetsdrag. Några gör det för att skapa extra intresse för sin person. Några strävar istället efter att vara transparenta, så att bilden på nätet liknar den bild andra skulle få vid ett verkligt möte.
Allt har sitt syfte. Det viktigaste är att du vet vad du gör. Om du skönmålar en bild som du sedan inte kan leva upp till i verkliga livet, så kan du ha en rejäl tröskel att ta dig över när du ska skapa förtroende. Men om du i första hand är aktiv på nätet och inte har behov av personliga möten med kunder, läsare och nya vänner - ja då är du mer fri att experimentera med fiktiva bilder av dig själv. Och agerar du på nätet som ett uppenbart alter ego, så kan du naturligtvis leka ganska fritt.
De flesta av oss som är aktiva på nätet har också ett aktivt liv ute i luften. Och för oss gäller det att vara så tydliga och konsekventa som möjligt. Om andra känner igen dig och får en tydlig bild av dig oavsett i vilken kanal de möter dig - fysiskt, digitalt, via rösten, via bilder etc - så har du goda chanser att få en snabb start med låg tröskel i dina nya kontakter.
Så mitt råd till dig som är aktiv både på nätet och ute i luften är att göra det enkelt för dig. Var dig själv. Då kommer jag att känna igen dig.
Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag, Hoi Förlag.
Kommer jag att känna igen dig om vi sedan ses i verkliga livet?
I sociala medier kan du måla upp en fiktiv bild av den du är. Några gör det som ett alter ego, där det finns goda möjligheter att fantisera, överdriva och testa andra personlighetsdrag. Några gör det för att skapa extra intresse för sin person. Några strävar istället efter att vara transparenta, så att bilden på nätet liknar den bild andra skulle få vid ett verkligt möte.
Allt har sitt syfte. Det viktigaste är att du vet vad du gör. Om du skönmålar en bild som du sedan inte kan leva upp till i verkliga livet, så kan du ha en rejäl tröskel att ta dig över när du ska skapa förtroende. Men om du i första hand är aktiv på nätet och inte har behov av personliga möten med kunder, läsare och nya vänner - ja då är du mer fri att experimentera med fiktiva bilder av dig själv. Och agerar du på nätet som ett uppenbart alter ego, så kan du naturligtvis leka ganska fritt.
De flesta av oss som är aktiva på nätet har också ett aktivt liv ute i luften. Och för oss gäller det att vara så tydliga och konsekventa som möjligt. Om andra känner igen dig och får en tydlig bild av dig oavsett i vilken kanal de möter dig - fysiskt, digitalt, via rösten, via bilder etc - så har du goda chanser att få en snabb start med låg tröskel i dina nya kontakter.
Så mitt råd till dig som är aktiv både på nätet och ute i luften är att göra det enkelt för dig. Var dig själv. Då kommer jag att känna igen dig.
Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag, Hoi Förlag.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)