Det finns delar i våra personliga varumärken som inte behöver vara direkt synliga utåt, men som ändå påverkar vår image. Ett av dom mest extrema exempel jag har hört, är ett nygift förmöget par som valde att placera diamanterna på insidan av vigselringen - helt osynliga för omvärlden. Kanske kunde dom mest invigda i förmögna kretsar se vilken typ av ring det var - vad vet jag. Men om inte, tror jag ändå att känslan som snygg-ringen gav hos bäraren gjorde att hon sträckte lite extra på ryggen. Och en rakryggad person går lite lättare genom livet än en kutryggig.
Med eller utan?
Att anonymt hjälpa andra hör också till ett varumärkesbyggande som jag gillar. Det handlar mer om attityd och livsinställning, än insmickrande handlingar. Gör goda gärningar när ingen ser dig.
torsdag 13 oktober 2011
onsdag 12 oktober 2011
Nytt seminarium i Spanien
Håll utkik här efter inbjudan till nästa seminarium om ditt personliga varumärke. Vi åker tillbaka till Spanien i januari. Det blir en härlig start på året. Inbjudan kommer inom kort. Välkommen att följa med!
tisdag 11 oktober 2011
Kommunen som varumärke
Det är viktigt att ha ett starkt varumärke som kommun. Folk ska trivas, turisterna ska lockas, arbetstagarna ska söka sig dit, ungdomarna ska stanna kvar, invånarna ska beskriva sin hemort med stolthet. Fler och fler kommuner tar in varumärkesproffs i utvecklingsarbetet. Nyligen flyttade Berghs f d rektor Sofia Strömberg tillbaka till sin hemkommun Örebro, för att hjälpa till med marknadsföringen. Hon blir vd för marknadsföringsbolaget Örebrokompaniet. Målet för hennes arbete är att Örebro ska bli Skandinaviens mest attraktiva medelstora stad.
Många kommuner har mer eller mindre slagkraftiga slogans för att stärka sina varumärken. Örebro slänger sig med "Mötesplats Örebro". Jag har några andra favoriter: Vingåker - "En promille kan inte ha fel!", Vilhelmina - "Vild och vacker", Åmål - "Alltid något, sa han som fick se Åmål", Filipstad - "Bra mycket bättre".
Bäst (?) slogan har nog ändå min hemstad Fagersta. Undrar vem som kläckte den här: Fagersta - "Här får du livstid!"
Många kommuner har mer eller mindre slagkraftiga slogans för att stärka sina varumärken. Örebro slänger sig med "Mötesplats Örebro". Jag har några andra favoriter: Vingåker - "En promille kan inte ha fel!", Vilhelmina - "Vild och vacker", Åmål - "Alltid något, sa han som fick se Åmål", Filipstad - "Bra mycket bättre".
Bäst (?) slogan har nog ändå min hemstad Fagersta. Undrar vem som kläckte den här: Fagersta - "Här får du livstid!"
söndag 9 oktober 2011
Vad har du i kassen?
Häromdagen träffade jag C som jobbar som friskvårdskonsult och kostrådgivare i Stockholm. Vi började att prata om personliga varumärken och hon gav ett exempel på hur viktigt det är för hennes rykte att vara konsekvent och tydlig i vissa lägen.
När C träffar kunder och bekanta i mataffären, händer det ofta att dom vill titta ner i hennes kassar för att se vad hon har handlat. Om dom skulle hitta halvfabrikat och snacks, känner hon att hennes professionella rykte försämras. Därför ber hon sin sambo att köpa den sortens varor om dom nån gång skulle vilja tänja lite på dom helnyttiga vanorna. Små avvikelser från normen ska inte behöva påverka C´s professionella rykte. I C´s matkassar finns det bara nyttiga varor. Hon vet att hennes kunder och bekanta inte skulle få en konsekvent och tydlig bild av henne om hon uppfattas äta mindre nyttig mat. Det är medvetet tänkt, om än en aning friserat.
För egen del är jag lite förvånad över att folk ber att få titta ner i C´s matkassar. Gör man verkligen så? Å andra sidan kan jag roa mig med att se vad andra lägger upp på bandet, när jag står och köar. Valet av varor kan ge en ganska spännande bild av personen som handlar. Man ser när det är dags för fest, bantningskur, snabblunch, romantisk middag, kafferep, TV-kväll.... Vi är aldrig lediga från byggandet av vårt personliga varumärke.
När C träffar kunder och bekanta i mataffären, händer det ofta att dom vill titta ner i hennes kassar för att se vad hon har handlat. Om dom skulle hitta halvfabrikat och snacks, känner hon att hennes professionella rykte försämras. Därför ber hon sin sambo att köpa den sortens varor om dom nån gång skulle vilja tänja lite på dom helnyttiga vanorna. Små avvikelser från normen ska inte behöva påverka C´s professionella rykte. I C´s matkassar finns det bara nyttiga varor. Hon vet att hennes kunder och bekanta inte skulle få en konsekvent och tydlig bild av henne om hon uppfattas äta mindre nyttig mat. Det är medvetet tänkt, om än en aning friserat.
För egen del är jag lite förvånad över att folk ber att få titta ner i C´s matkassar. Gör man verkligen så? Å andra sidan kan jag roa mig med att se vad andra lägger upp på bandet, när jag står och köar. Valet av varor kan ge en ganska spännande bild av personen som handlar. Man ser när det är dags för fest, bantningskur, snabblunch, romantisk middag, kafferep, TV-kväll.... Vi är aldrig lediga från byggandet av vårt personliga varumärke.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)