fredag 13 april 2012

Nr 6. Din bild och min bild.


Det är säkert så att min bild av dig är lite annorlunda än din egen bild av dig själv. Du vet mycket om dig själv som inte jag vet. Jag kanske vet något om dig som inte du vet – t ex något rykte som inte har nått dina öron än.

Hursomhelst.

I varumärkessammanhang brukar man använda uttrycken identitet och image. Din identitet är din självbild. Din image är omgivningens bild av dig. Sällan - om någonsin - överensstämmer de här bilderna fullt ut. Din image påverkas alltid av ett visst brus. Bruset kan bestå av andra människors förutfattade meningar, deras personlighet, dålig nattsömn, tutande bilar, bristande intresse, bristande information och en hel del annat.

Trots bruset så är det omgivningen som bestämmer hur ditt personliga varumärke ser ut, när du rör dig bland andra människor. Deras tolkning av din image gäller. Den påverkar hur dom bemöter dig.

Hopplöst läge? Nej, inte alls. Du kan nämligen påverka din image. Det viktigaste är att skapa en så tydlig och stadig identitet som möjligt. När du har en stadig identitet på plats, blir det mycket lättare för dig att påverka din image i den riktning du önskar.

Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här eller i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook. 

Inga kommentarer: