söndag 29 augusti 2010

Sveriges mjukaste butik

Har du sett att Hemtex tar nya grepp? Ny logotype, ny tagline, nytt uttryck, ny verksamhetsbeskrivning. En ansats att ompositionera varumärket, helt enkelt.

På hemsidan finns en rätt schysst film som illustrerar en del av förändringen. Frågan är om förändringen är tillräckligt nytänkande och intressant för att företaget ska kunna ta nya tag.

Jag tycker att Hemtex ska byta namn. Visst, det signalerar tydligt vad verksamheten handlar om. Ändå doftar det 70-tal på något sätt. Lite tråkigt. Sittdynor, löpare, gardinkappor, grytlappar... Trolla med gardiner, Frottéskolan... Nej, så synd. Det når inte fram till mig. Jag saknar Ernst. Han skulle kunna trolla med hela konceptet och skapa värsta bästa butiken. "Hjärta, hjärna, i nån skön förening där."

I denna hemmafixarnas tid borde det finnas en mycket större våg att rida på än den Hemtex har valt i sin ompositionering. Hoppas att målgruppen tycker annorlunda, är tillräckligt köpstark och hjälper företaget mot nya höjder.

Hemtex

Foto: Hemtex, Gardinkappa Glans

1 kommentar:

Unknown sa...

Helt enig beträffande Hemtex! Såg du deras affischkampanj i tunnelbanan, med flaxande frottéhanddukar i ganska trista färger...? Nä, de hade behövt dig! ;)