tisdag 3 februari 2015

Reportage i Plaza Kvinna















Något som startade som en intervju inför en studentuppsats i våras dök nu upp i ny form. Läs reportaget om personliga varumärken i senaste numret av Plaza Kvinna.

onsdag 21 januari 2015

Nr 104. Drivande eller avvaktande?

Vi har tidigare sett på några olika aspekter i din kommunikation. Låt oss leka med ytterligare en skala, där ändarna representerar ytterligheter i ditt sätt att kommunicera.

På en skala står det Drivande i ena änden och Avvaktande i den andra. Hur fungerar du? Är du den som initierar en diskussion och driver den framåt? Ger du nya synvinklar som för en process vidare? Är det du som presenterar idéer och lösningar först? Eller väntar du in andra, håller med istället för att avvika med en annan åsikt och följer efter det andra initierar?

Du fungerar sannolikt på olika sätt i olika sammanhang, beroende på hur bekväm du känner dig med ämnet och sällskapet. Säkert har du ändå en känsla för vilken av de båda ytterligheterna som du ligger närmast.

Tänk dig att du gör ett experiment. Om du normalt sett är väldigt drivande, testa då att avvakta lite för att vänta in andras initiativ, förslag och synpunkter. Kanske kan det innebära att ni tillsammans får ett annat resultat. Och om du normalt sett är avvaktande, testa då att ta mer initiativ i en diskussion, process eller ett projekt. Säkert är dina förslag lika värdefulla för helheten som andras.

Om du känner dig fri att röra dig mellan att vara drivande och avvaktande i olika sammanhang, kommer du snart att bli duktig på att känna av när det ena eller andra passar bäst för ert optimala gemensamma resultat.

Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag, Hoi Förlag.

onsdag 14 januari 2015

Föreläsning på Formex

Idag och imorgon 15 januari föreläser jag på Formex, Stockholmsmässan, Älvsjö. Om du har vägarna förbi, kom till stora scenen A33:20 kl 15.30. Vi pratar om ditt personliga varumärke.

onsdag 7 januari 2015

Nr 103. Bedömningssporter

Det har varit nyårsdag. Vi tog en halkig långpromenad till handelsboden i den fjällby där jag befann mig. Skidspåren smälte bort och pisterna tappade tillfälligt formen, men dagen därpå kom ett härligt ymnigt snöfall och återställde vinteridyllen. På TVn sändes traditionell backhoppning från Garmisch Partenkirchen. En bedömningssport. I vår fjällstuga startade ett litet samtal om just bedömningssporter. I backhoppning får hopparen poäng för stil och längd. Hur lätt kan det vara att ge stilpoäng? Jag lär mig att hoppet består av ansats, uthopp, flygläge och landning. Det gäller att se bra ut under luftfärden, landningen och vid färden mot bromsplanen.

Min reflextanke kring detta är att det personliga varumärket till viss del kan jämföras med en bedömningssport. Andra bildar sig en uppfattning om oss baserat på olika saker. Till viss del handlar det om konkreta faktorer såsom våra mätbara prestationer, men till stor del handlar det om stilpoäng. Hur ser vi ut under luftfärden, landningen och vid färden mot bromsplanen? Hur startar vi en relation, hur underhåller vi den och hur avslutas den om/när det är dags? Vi får förhoppningsvis inga poäng av andra, men den medvetna och omedvetna bedömningen pågår ständigt. Resultatet påverkar hur vi blir bemötta.

En backhoppare väljer sin sport och vet förutsättningarna. Hen förfinar ständigt sin teknik för att nå sina mål. Ett personligt varumärke är - enligt min syn - inget val. Du har det oavsett du vill eller inte. När du vet vad du står för och vart du är på väg är det lättare att förfina din teknik för att bli så konkret och tydlig som möjligt för dig själv och andra. Den stora skillnaden mellan dig och backhopparen är att du till stor del skapar din egen arena. Dessutom är det ingen tävling, tackålov.

Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag, Hoi Förlag.

söndag 4 januari 2015

Gott Nytt År!

Tillsammans med Anna Moore, artistcoach, har jag skrivit en Nyårskrönika om att våga kliva fram.

Gott Nytt År!