onsdag 25 april 2018

Nr 136. Att lyfta på locket

Många av oss får ny energi när våren kommer. Det kan kännas som att lyfta på locket. Ljuset flödar, idéer väcks, nya projekt lockar och du blir mer öppen mot andra människor. Det som har legat i dvala börjar spira. Det är en skön känsla. Nästan som en personlighetsförändring både hos dig själv och andra. Precis i början kan det vara mest märkbart. Den första solvarma dagen. Den första cykelturen utan mössa under hjälmen. Den första frukosten utomhus. Efterhand vänjer du dig vid det nya läget och den omedelbara lyfta-på-locket-effekten är inte lika tydlig längre.

Tänk om du skulle kunna skapa en lyfta-på-locket-känsla när som helst! Mitt i vintern. Mitt i en långdragen process av något slag. Mitt i november.

Fram med nystart. Nya möjligheter. Ny energi. Ny nyfikenhet.

Hur skulle du gå tillväga? För mig handlar det om att bryta mönster på egen hand. Eller att överraskas av någon och få hjälp på vägen. Det som gör snabbast skillnad kan vara tillsynes enkla saker. En annorlunda maträtt till middag. En ny väg till jobbet. Samma väg till jobbet, men med blicken riktad tio meter högre upp. Ett kort samtal på bussen med en okänd person. Effekten av att lyfta på locket kan i stunden bli nästan lika stor även när det inte är spirande vår.

Just nu har många av oss - inte alla tyvärr, eftersom allergier och blueskänslor kan ta mycket energi - glädje av vårkänslorna och det nya ljuset. Kom ihåg den goda känslan. När du vet hur mycket den är värd för dig, kommer du att kunna plocka upp den i någon form lite oftare hela året runt. Om du upplever att våren är tuff - hitta då den goda känslan vid ett annat tillfälle och kopiera den så ofta du kan. Bryt mönster. Lyft på locket. Njut av effekten.

Glad vår!

Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag.

Inga kommentarer: