fredag 5 oktober 2012

Nr 31. Utmaningar.

Livet är fullt av utmaningar. Vissa kommer till oss ofrivilligt. Det kan handla om förlust, sorg, ohälsa, ekonomiska bekymmer, jobbfrågor och mycket annat. Vi får ta oss igenom dom ofrivilliga utmaningarna på olika sätt. Tid, hjälp, nya tankemönster, mod, små steg... Så småningom har vi kommit vidare och lärt oss något på vägen.

Jag vill hellre ägna tid åt frivilliga utmaningar - dom vi väljer själva. Det är med hjälp av utmaningar som vi kan utvecklas. Du behöver våga lämna din bekvämlighetszon och ta nya steg ut i det okända. Det kan vara lite kallt och obehagligt en stund, men det leder garanterat till nya resultat och möjligheter. Varje gång du doppar tån utanför din bekvämlighetszon får du nya referensramar. Det du upplever som en tuff utmaning idag kanske du ser som en baggis om några veckor. Då är du redo för nya utmaningar och resultat på en högre nivå.

Jag får en liten kick av utmaningar. Vissa är små, andra är stora. Inom vissa områden fastnar jag i min bekvämlighetszon, medan jag tar stora steg inom andra områden. Det är viktigt att förstå att det som är en utmaning för dig kan vara för stort eller ointressant för mig och tvärtom. Välj dom utmaningar som leder dig vidare, oavsett vad andra gör.

Har du några roliga utmaningar i sikte?

Våga doppa tån utanför bekvämlighetszonen.

Illustration: Susanne Engman för Lingham Enterprise AB


Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här eller i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook.

Inga kommentarer: