onsdag 9 maj 2012

Jag tycker annorlunda.

Café Opera ikväll. Anna Bråkenhielm och Erik Lallerstedt intervjuades på scenen om personliga varumärken. Fint ställe och duktiga människor som förtjänar många hejarop för det dom har åstadkommit. Jag var nyfiken och lyssnade bland hundratals andra minglande människor.

Men nej. Jag tycker att det blir så ytligt när diskussionen om personliga varumärken handlar om tips på hur man på bästa sätt ska få så mycket gillande som möjligt från så många människor som möjligt. Det blir ängsligt om det ska vara vårt mål. (Ingen av dom intervjuade framställde sin syn så, men ämnet behandlades ur den synvinkeln.)

Jag tycker annorlunda. Jag tycker att våra personliga varumärken - som vi alla har - ska byggas inifrån. Snegla inte så mycket på vad andra tycker om dig till att börja med. Du är viktigare än så. Fundera på vad du själv står för och vill istället. Fundera också på vem som är viktig för dig och i vilka sammanhang du skulle trivas bäst och göra mest nytta. Sen kan du jobba på att nå ut med ditt budskap på ett bra sätt. Då kommer rätt personer att gilla dig, du får samarbeta med rätt personer i rätt sammanhang och du känner dig stark under tiden. Du blir inte bara en dagslända eller ett ytligt skal som man kan slå hål på.

Alla kommer inte att gilla dig. Alla kommer inte ens att bry sig. Det gör inget. Fokusera på det som är viktigt för dig, så blir det bra för både dig själv och andra - så länge du gör det med en god, generös och ödmjuk inställning. Du är antagligen inte bättre än andra, men ni är bra på olika saker och vill olika saker.

2 kommentarer:

Rolf Kenmo Humankonsult AB sa...

Jag håller med dig;-)

Jag är även fascinerad av liknelsen med sanningen, dvs att den är lättast att komma ihåg...

Vårhälsningar
Rolf

p.s. En värmlänning ljuger inte, han taler inte sanning han taler sannolikt

Anna-Karin Lingham sa...

Rolf - Min kompis Badde är värmlänning. Hon ljuger inte, men hon brukar "skarva" ibland. Det verkar duga fint i Värmland. ;-)