måndag 15 december 2014

Nr 102. Hur kommunicerar du?

Vi pratar om ditt sätt att kommunicera. Förra veckan hade du möjlighet att fundera på om du kommunicerar tydligt eller otydligt, eller något däremellan. Låt oss se på ett par nya skalor. Varje ände representerar en ytterlighet i ditt sätt att kommunicera.

På en skala står det Faktaorienterad i den ena änden och Känslomässig i den andra. Var på skalan befinner du dig? Lyfter du fram siffror, bevis, analyser och olika typer av faktauppgifter utan någon känslomässig inlevelse? Kommunicerar du utifrån känslor och sinnesstämningar utan minsta faktamässig grund? Något däremellan?

På en annan skala står det Pessimistisk i den ena änden och Optimistisk i den andra. Var på skalan befinner du dig? Använder du negationer och negativa termer i dina budskap? Räknar du alltid med en katastrof? Använder du positiva formuleringar och superlativer utan urskiljning? Räknar du alltid med en formidabel succé? Något däremellan?

Det finns inget som säger att ändarna på skalan - ytterligheterna - är extra bra. Kanske upplevs du vara orealistisk om du alltid är extremt optimistisk? Kanske blir du svår att umgås med om du alltid är extremt pessimistisk?

Sätt ett kryss där du upplever att du befinner dig idag på respektive skala. Fundera sedan på om du skulle kunna få ett annat resultat i din kommunikation om du förflyttade dig en aning åt det ena eller andra hållet. Testa. Notera om det resulterar i ett annat bemötande från din omgivning.

Nästa vecka ser vi på fler aspekter i din kommunikation.

Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag, Hoi Förlag.

fredag 12 december 2014

Julepris

Lucka nr 12. Här finns ett stjärnegnistrande julepris på min handbok Visa ditt rätta jag, där du gör en resa med ditt eget personliga varumärke. Erbjudandet gäller fram till midnatt. Köp till kollegor, brorsan och dig själv. Passar fint inför det nya året.



tisdag 2 december 2014

Nr 101. Tydlig eller otydlig?

Låt oss se på några olika aspekter på din kommunikation. Tänk dig att vi leker med några olika skalor, där varje ände representerar en ytterlighet i ditt sätt att kommunicera.

På den första skalan står det Tydlig i den ena änden och Otydlig i den andra. Var på skalan befinner du dig idag? Kommunicerar du på ett tydligt och konkret sätt eller är du otydlig och flummig? Något däremellan? Det skiljer sig säkert mellan olika situationer, men jag tänker mig att du rör dig inom ett spann. Det finns inget som säger att ändarna på skalan - ytterligheterna - är extra bra. En extrem tydlighet kan t ex sakna lyhördhet för målgruppen.

Sätt ett kryss ungefär där du befinner dig idag. Fundera sedan på om du skulle kunna få ett annat resultat i din kommunikation om du förflyttade dig en aning åt det ena eller andra hållet.

Testa. Vad händer om du ökar din tydlighet i tal och skrift? Vad händer om du blir lite mindre tydlig, dvs ger mer utrymme för målgruppens egna tankar och tolkningar? Experimentera lite, men ta inte alltför stora steg åt gången i den ena eller andra riktningen. Tanken är fortfarande att din omgivning och målgrupp ska känna igen dig, men att du ska få ett bättre resultat när du kommunicerar med andra.

Nästa gång ser vi på fler skalor med andra aspekter på din kommunikation.

Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag, Hoi Förlag.

måndag 1 december 2014

Öppna första luckan

Just idag startar adventskalendern hos Hoi Förlag, där min bok är utgiven. Varje dag fram till jul hittar du fina överraskningar i luckorna. Kom och öppna!

Nytänkande familj

Under våren kontaktades jag av en familj som ville hitta ett nytt gemensamt efternamn. Vi startade en varumärkesprocess för att mejsla fram familjens kärnvärden och lämnade sedan stafettpinnen till Katarina Nilsson på Eqvarium som genomförde namnprocessen tillsammans med familjen. Nu är det klart. Grattis familjen Axlind!

fredag 28 november 2014

Stärk företaget via ditt personliga varumärke

Redan nu kan du anmäla dig till en kurs i april där vi stärker företaget via ditt personliga varumärke. Det blir en kreativ förmiddag. Ta med dina kollegor. Välkommen!



Julbokmarknad

I eftermiddag, fredag 28 nov kl 16-19, hittar du julklapparna på Södra Sällskapet, Stockholm. Många bra böcker och många pratglada författare finns på plats och signerar. Kom dit!