Jag kallar mig varumärkesexpert, men ibland blir jag förvirrad. Att ett varumärke spelar på sin kännedom på ett kaxigt sätt, det kan pigga upp. Men att pimpa varumärket med negativa associationer är svårare att förstå. Och vill de att jag som kund ska bli Hysteric och Impolite när jag mumsar på chokladen?
Låt oss säga att jag är på gott humör. Som idag. Inte vill jag köpa och smittas av en surchoklad, även om jag försöker skoja till det. Möjligen en gladchoklad. Glädje. Kreativitet. Omtanke. Öppenhet. Vänskap. Sånt.
Det har nyligen pågått en kampanj i Australien som drar ned priset på Snickers ju fler som utstrålar dåligt humör på nätet. Säkert en god säljidé om man vill dämpa det dåliga humöret med choklad. Det kan också ha omvänd effekt - att fler väljer att utstråla dåligt humör på nätet för att sänka Snickerspriset med några futtiga cent. Jag undrar om kampanjen gick dåligt, så att överlagret med surchoklad fick skickas till Sverige? Kan den blir en snickerssnackis i vissa målgrupper även här?
Kampanjen pågår inte i Sverige. Personalen i butiken känner inte till den. Så effekten uteblir. Det enda som finns kvar är förvirrad surchoklad.
Ta bort den. Tänk gladchoklad istället. Då kanske jag köper.
tisdag 6 september 2016
måndag 29 augusti 2016
Nr 124. Dina kreativa alster
De saker du producear och kreerar - oavsett om det är företagsrapporter, symfonier, hus, källkod, tårtor, oljemålningar, havreåkrar eller böcker - blir tydliga representanter för dig som person. De ger signaler om din profession, dina intressen, din kvalitetsnivå, din känsla för detaljer, ditt helhetstänkande och mycket annat. Andra drar slutsatser av det du producerar och får samtidigt en bild av dig. Om det du producerar är beständigt, kan det bli en del av din image under lång tid. Är produkten flyktig, kan den ändå leva kvar i minnet hos vissa personer.
Du behöver vara stolt över de alster du visar för omgivningen, både professionella och privata. Lämna bara efter dig saker som du tycker representerar dig. Det betyder inte att du behöver vara en överambitiös pedant. Det betyder bara att din alster ska spegla dina kärnvärden. Om du står för kreativitet, visa då någon typ av kreativitet i dina företagsrapporter. Om du står för enkelhet, visa det i ditt sätt att bruka dina havreåkrar.
Signera det du skapar. Det signalerar stolthet och trovärdighet.
Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag.
Du behöver vara stolt över de alster du visar för omgivningen, både professionella och privata. Lämna bara efter dig saker som du tycker representerar dig. Det betyder inte att du behöver vara en överambitiös pedant. Det betyder bara att din alster ska spegla dina kärnvärden. Om du står för kreativitet, visa då någon typ av kreativitet i dina företagsrapporter. Om du står för enkelhet, visa det i ditt sätt att bruka dina havreåkrar.
Signera det du skapar. Det signalerar stolthet och trovärdighet.
Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag.
lördag 27 augusti 2016
Kreativa processer

onsdag 24 augusti 2016
Nr 123. Flera kompasser i samarbete
Det skiftar mellan sommar och höst. Sensommar. Ett yttre skifte innebär ofta också ett inre skifte. Vi förhåller oss till något nytt, eller nygammalt. Projekt, sociala sammanhang, geografiska platser, människor... Om du under sommaren har haft tid att ägna åt dig själv och dina närmaste och samtidigt landa i dina värderingar och prioriteringar med ett inre fokus, så kan skiftet till ett yttre fokus kännas trögt. Omständigheter och omgivning styr dig och din tid mer än under en ledig sommar. Din inre kompass får mindre utrymme att visa din väg framåt. Andras kompasser vill konkurrera om din uppmärksamhet.
Du kan ha glädje av det, om du är medveten om vad som händer. Låt kompasserna samarbeta. De yttre kompasserna kan ge dig drivkraft, inspiration och insikt i alternativa vägar. Din inre kompass fortsätter att ge dig motivation och signaler om rätt och fel. Kalibrera dig själv med omgivningen. Ifrågasätt den ena eller andra kompassen då det behövs. Häng med i flödet då det gynnar både dig själv och andra. Utvecklas under tiden.
Ingen människa är en ö. Du kan inte utvecklas helt på egen hand. Du behöver sammanhang. Kliv in i sammanhangen med nyfikenhet och öppenhet. Kliv ut en stund när du behöver tänka efter och landa. Lita på att din inre kompass ger dig de signaler du behöver för att behålla rätt riktning, men låt yttre kompasser bidra med inspiration, sammanhang och goda samarbeten.
Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag.
Du kan ha glädje av det, om du är medveten om vad som händer. Låt kompasserna samarbeta. De yttre kompasserna kan ge dig drivkraft, inspiration och insikt i alternativa vägar. Din inre kompass fortsätter att ge dig motivation och signaler om rätt och fel. Kalibrera dig själv med omgivningen. Ifrågasätt den ena eller andra kompassen då det behövs. Häng med i flödet då det gynnar både dig själv och andra. Utvecklas under tiden.
Ingen människa är en ö. Du kan inte utvecklas helt på egen hand. Du behöver sammanhang. Kliv in i sammanhangen med nyfikenhet och öppenhet. Kliv ut en stund när du behöver tänka efter och landa. Lita på att din inre kompass ger dig de signaler du behöver för att behålla rätt riktning, men låt yttre kompasser bidra med inspiration, sammanhang och goda samarbeten.
Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här, i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook eller läs boken Visa ditt rätta jag.
tisdag 9 augusti 2016
Beyond Blue
Sommaren innebär tid för kreativitet. Mitt största alster sommaren 2016 är Beyond Blue - akryl på bomullsduk, förgylld med mormors spetsgardin.
Målningen kan hyras för t ex homestyling. Välkommen att ta kontakt för att diskutera olika lösningar.
Stärk medarbetarna - företagets mest värdefulla ambassadörer
Välkommen att boka höstens och vinterns föreläsningar! Ta vara på den värdefulla och ofta bortglömda marknadsföringspotential som ryms i företagets medarbetare. Läs mer här.
Boka här.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)