fredag 23 mars 2012

Nr 3. Hela tiden.

Ditt personliga varumärke är aktivt dygnet runt. Varje dag. Det är inte bara när du träffar människor eller pratar, sms:ar och mailar med dom som du bygger ditt varumärke.

Jag kanske googlar ditt namn mitt i natten. Jag kanske hör andra prata om dig i ett sammanhang där du inte är på plats. Jag kanske kommer att tänka på dig varje gång jag använder tékoppen som du gav mig när jag fyllde 32.

Du styr inte över mina tankar och jag styr inte över dina. Jag tänker vad jag vill om dig, när jag vill. Däremot kan du påverka vad jag och andra tänker om dig genom att ge ett konsekvent och tydligt intryck i alla sammanhang där du kommer i kontakt med andra - antingen direkt eller indirekt.

Vilket intryck vill du ge? Lura på det en liten stund.

Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här eller i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook. 


fredag 16 mars 2012

Nr 2. Vem vill vara ett varumärke?

Tja, vi kan kalla det något annat en stund. Det intryck du ger andra människor, till exempel.

Vi väljer inte själva om vi vill ge andra människor ett intryck eller inte. Till och med en eremit ger ett intryck bara genom att vara eremit. Om någon känner till att eremiten finns, förstås.

Du är ingen eremit. Andra känner till att du finns. Du ger andra ett intryck.

Det är inte bara kända människor som har ett personligt varumärke. Du har det också. Och jag. Allt du gör och allt du säger och allt andra säger om dig bidrar till det intryck andra får av dig. Du kan fundera på om det stämmer och sedan låta det bero. Du kan också börja ta ansvar för ditt varumärke. Det är roligt och det ger resultat. Du är redan på gång. Tänk på att ditt personliga varumärke måste kännas genuint för att fungera på ett positivt sätt för både dig själv och andra.

Resan mot ett starkare personligt varumärke fortsätter. Följ den här eller i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook.


lördag 10 mars 2012

Nr 1. Du är speciell.

Här börjar resan mot ett starkare personligt varumärke. Följ resan här eller i gruppen Visa Ditt Rätta Jag på Facebook.  

Du är speciell. 
Det låter som en riktig klyscha. Ändå är det sant. Jag undrar om din omgivning vet hur speciell du är. Ännu mer undrar jag om du själv vet det. 

Visst har vi ganska bra koll på oss själva på ytan. Vi följer vissa rutiner, umgås med vissa människor, gillar viss typ av mat, väljer en viss resväg till jobbet... Däremot har många av oss ganska dålig koll på varför vi tar dom beslut vi tar. Vet du vad du tror på, vad du står för, vilka mål du har - om du har några? Det är kanske inget du tänker på till vardags. Ändå styr det ditt beteende undermedvetet. Och ditt beteende styr hur andra uppfattar dig. Det styr ditt personliga varumärke. Och ditt personliga varumärke styr i sin tur hur du bemöts av andra människor - vilket påverkar hur du mår och hur lätt du når dina mål. Allt hänger ihop. 

Resan mot ett starkare personligt varumärke är spännande. Den börjar med att inse att du är mer speciell än du tror. 

fredag 9 mars 2012

Ny grupp på Facebook

Nu startar Facebook-gruppen Visa Ditt Rätta Jag, där du får insikter och inspiration om ditt personliga varumärke. Välkommen att vara med!

måndag 27 februari 2012

Workshop - Insikter och inspiration kring ditt personliga vaurmärke


 Allt vi gör och allt vi säger gör intryck på de människor vi möter. Varje dag. Dygnet runt. Vi kan välja att bli medvetna om och ta ansvar för detta - vårt personliga varumärke. När vi vet vad vi står för, har tydliga mål och förfogar över verktyg att förmedla det till omgivningen, blir våra beslut enklare att fatta och samarbetet med andra människor mer givande. 

Under en halv dag får du förståelse för hur ditt personliga varumärke fungerar och hur du med några enkla metoder kan bli tydligare både för dig själv och andra. Detta blir en kickstart som ger dig insikter,  inspiration och vägledning framåt.

Vi kommer att prata om
* hur du kan utveckla ditt personliga varumärke inifrån och ut
* skillnaden mellan din självbild och omgivningens bild av dig
* profileringsmetoder som gör dig tydligare för omgivningen

Denna workshop vänder sig till dig som
* behöver en snabb och effektiv kickstart för att ta nya steg både privat och professionellt
* vet att du har styrka och potential som omgivningen ännu inte ser
* vill känna mer stolthet och kraft i dina beslut

I denna workshop blandas utbildningspass med övningar enskilt och i grupp. Du kommer att få mycket inspiration av övriga deltagare i gruppen.

När: Fredag 20 april kl 13.00-17.00
Var: Centrala Stockholm
Pris: 1 995 kr + moms. Fika och arbetsmaterial ingår.
Öppet köp gäller fram till torsdag 5 april. Därefter är anmälan bindande men går att, utan kostnad, överlåta till annan person.

Anmäl dig och ställ frågor via mail till info@linghamenterprise.se. Ange namn, ev företag, faktureringsadress, mailadress och telefonnummer.

Välkommen!

Anna-Karin Lingham leder denna workshop. Anna-Karin har lång erfarenhet av varumärkesutveckling för både företag och individer. Hennes bakgrund finns bl a inom Axfoodkoncernen, Hästens sängar och Apotek Hjärtat. Läs mer på www.linghamenterprise.se



onsdag 22 februari 2012

Semlor och människor

Igår kväll var det semmelfrossa på Stigberget. Fettisdagen skulle firas och nästan 40 semlor skulle ätas upp. Jag ställde dom i fina små rader på köksbänken. Några var snyggare än andra. Några var större än andra. Konstigare än så var det inte.

Ändå blev det hela nåt slags  experiment i mänskligt beteende. När jag kom ut i köket och skulle kolla läget, visade det sig att semlorna hade plockats slumpvis från bänken. Slumpvis! Jag fattade ingenting. Vad är det som gör att man väljer en semla i rad tre istället för den som står längst fram? Jag frågade. Jo, någon ville ta två semlor samtidigt och plockade dom minsta. Någon annan tyckte att en viss semla ropade på honom. Någon bedömde att det var extra mycket grädde på en speciell semla. Och när väl ordningen var bruten, tyckte alla att det var fritt fram att plocka den som såg bäst ut.

Sen blev det tävling i det tysta. Vilken semla skulle finnas kvar längst? Och varför? Ingen vann. En otippad semla i övre vänstra hörnet hängde kvar längst. Normalsnygg, normalstor. Ingen skavank. Kanske var det just det normala som den föll på.

Är det så med människor också? Ju mer normal, desto mindre intressant?

Ikväll har jag pratat om personliga varumärken med ett engagerat gäng. Ingen av dom var normal. Alla var speciella.

måndag 13 februari 2012

Introduktionsmöte om ditt personliga varumärke

Välkommen till ett kostnadsfritt introduktionsmöte om ditt personliga varumärke, onsdagen den 22 februari kl 16.30-18.00 i centrala Stockholm.

Allt du gör och allt du säger gör intryck på de människor du möter. Du kan välja att bli medveten om och ta ansvar för detta - ditt personliga varumärke. När du vet vad du står för, har tydliga mål och förfogar över verktyg att förmedla det till omgivningen, blir din motivation starkare, dina mål lättare att nå och samarbetet med andra människor mer givande.

Under våren och sommaren har du möjlighet att delta i seminarier, där vi utvecklar ditt personliga varumärke. Vid ett kostnadsfritt introduktionsmöte den 22 februari får du insikt i vilket värde ditt personliga varumärke har, både professionellt och privat. Du får också smakprov på några grundläggande begrepp, som du genast har glädje av oavsett om du väljer att delta i ett seminarium eller ej.

Vid introduktionsmötet får du mer information om kommande seminarier.

Välkommen! (Begränsat antal platser.)

Läs mer och anmäl dig här till introduktionsmötet senast den 20 februari.

Anna-Karin Lingham leder introduktionen. Anna-Karin har lång erfarenhet av varumärkesutveckling för både företag och individer. Hennes bakgrund finns bl a inom Axfoodkoncernen, Hästens sängar och Apotek Hjärtat. Läs mer på www.linghamenterprise.se