söndag 9 oktober 2011

Vad har du i kassen?

Häromdagen träffade jag C som jobbar som friskvårdskonsult och kostrådgivare i Stockholm. Vi började att prata om personliga varumärken och hon gav ett exempel på hur viktigt det är för hennes rykte att vara konsekvent och tydlig i vissa lägen.

När C träffar kunder och bekanta i mataffären, händer det ofta att dom vill titta ner i hennes kassar för att se vad hon har handlat. Om dom skulle hitta halvfabrikat och snacks, känner hon att hennes professionella rykte försämras. Därför ber hon sin sambo att köpa den sortens varor om dom nån gång skulle vilja tänja lite på dom helnyttiga vanorna. Små avvikelser från normen ska inte behöva påverka C´s professionella rykte. I C´s matkassar finns det bara nyttiga varor. Hon vet att hennes kunder och bekanta inte skulle få en konsekvent och tydlig bild av henne om hon uppfattas äta mindre nyttig mat. Det är medvetet tänkt, om än en aning friserat.

För egen del är jag lite förvånad över att folk ber att få titta ner i C´s matkassar. Gör man verkligen så? Å andra sidan kan jag roa mig med att se vad andra lägger upp på bandet, när jag står och köar. Valet av varor kan ge en ganska spännande bild av personen som handlar. Man ser när det är dags för fest, bantningskur, snabblunch, romantisk middag, kafferep, TV-kväll.... Vi är aldrig lediga från byggandet av vårt personliga varumärke.

Inga kommentarer: