tisdag 11 oktober 2011

Kommunen som varumärke

Det är viktigt att ha ett starkt varumärke som kommun. Folk ska trivas, turisterna ska lockas, arbetstagarna ska söka sig dit, ungdomarna ska stanna kvar, invånarna ska beskriva sin hemort med stolthet. Fler och fler kommuner tar in varumärkesproffs i utvecklingsarbetet. Nyligen flyttade Berghs f d rektor Sofia Strömberg tillbaka till sin hemkommun Örebro, för att hjälpa till med marknadsföringen. Hon blir vd för marknadsföringsbolaget Örebrokompaniet. Målet för hennes arbete är att Örebro ska bli Skandinaviens mest attraktiva medelstora stad.

Många kommuner har mer eller mindre slagkraftiga slogans för att stärka sina varumärken. Örebro slänger sig med "Mötesplats Örebro". Jag har några andra favoriter: Vingåker - "En promille kan inte ha fel!", Vilhelmina - "Vild och vacker", Åmål - "Alltid något, sa han som fick se Åmål", Filipstad - "Bra mycket bättre".

Bäst (?) slogan har nog ändå min hemstad Fagersta. Undrar vem som kläckte den här: Fagersta - "Här får du livstid!"






2 kommentarer:

Stig Henriksson sa...

Skyldig!

Anna-Karin Lingham sa...

Härligt! Jag längtar ofta tillbaka till Fagersta, även om det inte är där jag lägger min livstid just nu. :-)